محورها وزیر موضوعات (گزارههاى) مرحلۀ استانى
محور فرهنگی
از علل افزایش سن تجرد، تغییر نگاه جوانان به ازدواج، تحت تأثیر فرهنگ غرب و تبلیغات رسانههاى غربى است.
پذیرش یا حتى توجه مردم به توصیههاى غیرتخصصى سلبریتىها ناشى از عدم حاكمیت تخصصگرایی بر فرهنگ عمومى كشور است.
محور اجتماعی
برای رفع مصلحتاندیشیها و همچنین کندی در برخورد با مدیران متخلف، ارادهای قطعی و پایدار در حاكمیت وجود ندارد.
حوزه و دانشگاه براى ایجاد مطالبه عمومى و نخبگانى درخصوص تحقق بیانیۀ گام دوم انقلاب، فاقد برنامه و داراى تقصیر است.
محور سیاسی
محور اقتصادی
محور سلامت
همسویی با سیاست های سازمان بهداشت جهانی در تعیین سیاست های جمعیّتی، یک تجربۀ جهانی و عامل توسعه پایدار است.
تأکید بر طبّ سنّتی و سرمایه گذاری در این بخش، یعنی عقب ماندن از روند سریع طبِّ مدرن و در عصری که علم در مقیاس سلّولی و مولکولی و امکانات فوقِ مدرن در حال پیشرفت است طبّ سنّتی جواب نمی دهد.
تعطیل شدن غربالگری جنین موجب تولّد نوزادان با بیماری های ژنتیکی و تحمیل هزینه های گزاف به جامعه و خانواده ها است.
ادغام آموزش پزشکی در بخش بهداشت و درمان تجربه ای موفّق و مؤثّر در پیشرفت های کشور در حوزۀ علوم پزشکی و نظام سلامت بوده است.
مدیریّت یک علم و دانش پیچیده و تخصّصی است و دانش آموختگان رشته های مدیریّت خدمات بهداشتی و اقتصاد سلامت باید در رأس هرم مدیریّتی نظام سلامت و دانشگاه ها قرار بگیرند.
گسترش دانشکده های علوم پزشکی در شهرهای مختلف موجب گسترش فرصت های آموزشی، رفع محرومیّت های نقاط محروم و ارتقاء سلامت مردم می شود.
تعداد دانش آموختگان علوم پزشکی کافی و متناسب است و بهبود وضعیّت سلامت کشور به تصحیح رویکردهای مدیریّت منابع انسانی نیازمند است.
محور هنر و معماری
اصالت هنر و اصیل بودن هنر اهمیتی ندارد و نمونههای بدلی و الگوگرفته از آثار شاخص هنری هم میتوانند در شمار آثار هنری فاخر و اثربخش در شمار آیند.
آفرینش آثار هنری اکتسابی نیست و تمام فرآیند آفرینش ذاتی است و همین امر سبب اصالت آثار است و نباید آفرینش هنری را با مختار بودن انسان در عین اجبار سنجید.
فرهنگ مصرف آثار هنری بویژه آثار شنیداری (موسیقی) در خانوادههای ایران جایگاهی ندارد و نباید در پی ارتباط و تأثیر اجتماعی آن بر سبک زندگی نسل جدید بود.
رعایت مالکیت معنوی یا حق نشر (کپی رایت) میتواند بزرگترین مانع برای دیده شدن آثار هنری و بالطبع فرهنگسازی باشد و هدف هنرمند باید تولید آثار فاخر باشد بدون چشمداشت مالی.
نمیتوان و نباید نسبتی بین اخلاق و هنر برقرار کرد. چنانکه ارزش آثار هنری بر پایه بازنمایی ارزشهای اخلاقی شکل نمیگیرد.